Çocukluktan itibaren sanata karşı duyulan ilginin; 35 yaşından sonra çeşitli vesilelerle vücut bulmuş halidir... Geniş yelpazeye sahip olan S.Y. Sanat Atölyesi'nde neler mi var? Su kabağı işlemeden alüminyum rölyef kabartmasına, ahşap yakmadan deri işlemeye, takı tasarımından tespih yapımına kadar her şey...
Gesso nedir, ne için kullanılır, nasıl yapılır, hazırlanır sorusuna cevap niteliğinde bir konuyla uzun bir aradan sonra tekrar birlikteyiz. Sanat malzemelerinin çok pahalı olduğu bir ülkede yaşamanın sonucu olarak alternatif çözümler aradığımız oluyor. Gesso yani astar boyası içinde son derece yararlı bir reçeteyle evde çok çabuk hazırlayıp kullanabileceğiniz bir tarifi sizlerle paylaşacağım.
Gesso nedir, ne için kullanılır? Gesso: Resim sanatında yüzey astarı için kullanılan bir tür astar boyasıdır.
Tuvalinizi ham bezden kendiniz hazırlıyorsanız veya herhangi bir resim yapılabilir yüzeyde; örneğin kağıt, karton, mukavva, mdf, duralit, ahşap gibi, yüzeyi resim yapılabilir hale getirmek için astar boya yani Gesso sürülür. İhtiyaca göre 2-3-4 kat olarak uygulanır.
Hazır tuvalde de bazen Gesso kullanma ihtiyacı olabiliyor. Özellikle renk geçişlerinin daha hassas olması gereken durumlarda gesso uygulanıp kurumaya bırakılır. Kuruma süreci çok hızlıdır. Yaklaşık 30 dakikada kuruduğunu görmüş olursunuz fakat çalışmaya başlamak için en az birkaç saat beklemekte fayda var. Katlar arasındada en az 15-20dk beklenmelidir.
Gesso malzeme listesi:
75gr Talk bebek pudrası
2-3 Kaşık akrilik boya
2-3 kaşık tutkal
5-6 karış sulandırılmış plastik boya veya sadece su
Maske ve Karıştırıcı
Elinizde plastik boya yoksa su kullanıp tutkalın oranını arttırabilirsiniz.
Yapım süreci çok basit olan gesso nasıl yapılır isimli videoyu aşağıdan izleyebilirsiniz.
Bu ve benzer videolardan anında haberdar olmak için Youtube kanalıma hala abone değilseniz abone olmayı, izlediğiniz videolara yorum yapmayı, beğenmeyi ihmal etmeyiniz. Videoların daha fazla kişiye ulaşması için sizde katkıda bulunabilirsiniz....
Yağlıboya resim sanatında kullanılmaya uygun olan vernikleri özellikleriyle beraber açıklamaya çalışacağım.
Yağlıboya resimlerin korunması, güzel görünmesi, parlama farklılıklarının giderilmesi için vernik uygulanır. Ancak verniklemenin resmin tam olarak kuruduktan sonra yapılması gerekir. Bu süre ise yaklaşık 6 aydır. Bu süreyi beklemeden, çeşitli nedenlerle bilinçli olarak verniklemeyi tercih eden ressamlar vardır fakat alttaki boya kurumadığı için ilerde verniğin ve boyanın çatlama riski vardır, ayrıca özellikle beyaz renklerde kararma görülebilir. Çok erken vernikleme yapıldığında, boya ilk kuruma aşamasını da geçmediği için vernik boyanın çözülüp yayılmasına neden olabilir. Yağlıboya resimde çeşitli amaçlar için kullanılan değişik özellikte vernikler vardır.
Yağlıboya resim sanatında kullanılan vernikler
Dammar Verniği (DAMMAR VARNISH)
Yağlıboya ve alkid çalışmalarda kullanılmak üzere yüksek parlaklıktaki sarı bir verniktir. Yaşlanma ile kararmaya eğilimlidir ve Distile Terebentin ile çıkarılabilir.
Dammar vernik kendinizde hazırlayıp kullabileceğiniz bir vernik türüdür. Yaklaşık 200 yıldan beri bilinen bir vernik türü olan Dammar'ın hazılanması gayet basittir. Ham maddesi olan ve sadece yurt dışı internet sitelerinden temin edebileceğiniz Dammar sakızına %70 kadar terebentin ekleyip çözülmesini sağladıktan sonra, çok iyi bir şekilde süzüp rahatlıkla kullanabilirsiniz.
Hızlı kurur.
Boya tamamen kurumadan kullanılmaz (6-12 ay).
Sıcak ve kuru ortamda kullanın.
Medyum olarak kullanılmaz.
Dammar Sakızı
Japon Gold Size Verniği
Yaldızlama işlemi sırasında, hızlı kuruyan bir yapıştırıcı olarak da kullanılabilen, koyu renkli ve seyrek bir sıvıdır. Aynı zamanda silinemeyen kalıcı bir son kat vernik olarak da "yağlıboyada" kullanılabilir.
Kuruyunca çıkarılamaz.
Resim verniği için uygun değildir.
Parlak Resim Verniği (ARTISTS' GLOSS VARNISH)
Daha önceleri Convers Art Varnish olarak bilinen UV ışınlarına dayanıklı parlak bir vernik türüdür. Deneyimli sanatçılar veya uzman kişiler tarafından Beyaz ispirto yada Terebentin ile çıkartılabilir özelliktedir.
Hızlı kurur.
Sararma yapmaz. Çatlama veya göçme yapmaz.
Boya tamamen kurumadan kullanılmaz (6-12 ay).
Medyum olarak kullanılmaz.
Mat Resim Verniği (ARTISTS' MATT VARNISH)
UV ışınlarına dayanıklı parlak bir vernik türüdür. Deneyimli sanatçılar veya uzman kişiler tarafından Beyaz ispirto yada Terebentin ile çıkartılabilir özelliktedir.
Resim sanatında boyanın inceltilmesi gereken durumlarda, fırça ve palet temizliğinde kullanılan vazgeçilmez malzemelerdendir. Özellikle fırça temizliğine çok dikkat edilmesi gerekir. Kaliteli fırçalar bilindiği gibi çok pahalı olabiliyorlar. Fırça temizliğine gereken önem verilmez ve boyanız fırça üzerinde kurursa bu hiç hoşunuza gitmeyecektir. Her ne kadar fırça üzerinde kurumuş boyaları çözebilen başka bir temizleyici madde varsa da, çalışma bitiminde fırçalarınızı çok iyi temizlemenizi öneririm. Böylelikle fırçalarınızı uzun süre kullanmaya devam edebilirsiniz.
Distile Terebentin
Hızlı buharlaştırıcı, yüksek rafine edilmiş terebentin yağı, tüm sanatçı sınıfı solventlerin içinde en inceltici ve fırça temizleme gücüne sahiptir. Verniği (Dammar Vernik dahil) temizlemek için uygundur. Oksitlenmeyi önlemek için sıkıca kapalı ve ışıktan uzak tutun. Kalınlaşırsa kullanmayın.
White Spirit
Yağlı boya renklerini inceltmek için fırçaları temizlemek için uçucu, yanıcı bir seyrelticidir. Terebentine kıyasla biraz daha yavaş kurur.
Kokusuz White Spirit
Yağlı boyalarda kıvam azaltıcı, fırça ve palet temizleyicisi olarak kullanılır.
Alkid Reçine
Alkid reçineler, keten tohumu veya soya fasulyesi yağı gibi yağ ile kombinasyon halinde yapılan sentetik reçinelerdir. İnceltici ve kuruma süresini hızlandırıcıdır.
Görseller ve bilgiler http://www.colortone.com.tr sitesinden alınmıştır.
Heyecanlı bir sürecin ardından nihayet projeyi tamamlayabildim. Benim için çok eğlenceli ve keyifli bir süreçti.
Bir seneden uzun bir süredir hiç röylef yapmamıştım. Rölyefin ne kadar zevkli bir sanat olduğunu anımsamış hemde yaptığım projeyi kameraya çekerek kendimi ikinci bir uğraşın içine sokmuş bulundum. Sonra çekilen görüntülerin çeşitli professional yazılımlarla düzenlenmesi, hem Facebook hemde Youtube ortamına aktarılması gibi konularlada uğraşınca birazda yorulduğumu söyleyebilirim.
(Bende de bir huy var başladım-mı o bitecek illaki. Bitmeden rahat edemiyorum. :) )
Bu yüzden birazda yorucu bir süreçti.
Kış boyunca tembel tembel gezmenin, yatmanın ardından ne kadar hantallamış olduğumu fark ettim.
Baharın şu ilk günlerinde hızlı bir başlangıç yaparak üzerimdeki bu rahveti bir çırpıda attım galiba. İyide oldu :)
Rölyef Tablo hakkında ise; bir senenin ardından güzel bir sonuca ulaştığımı düşünüyorum. Özellikle doku bölümüne bayıldım. Fakat bir daha bu çalışmayı yapacak olsaydım biraz daha büyük olurdu.
Bide elimdeki bir kaç küçük ebat levha bittikten sonra kesinlikle bundan sonra 100mikron çalışmam. Çünkü çok ince ve hata riski çok yüksek.
Bu proje hakkında söylemek istediklerim bu kadarla sınırlıdır. Umarım beğenmişsinizdir.
Sormak istediğiniz merak ettiğiniz birşey varsa memnuniyetle(özelden veya bu başlık altında) yanıtlayabilirim...
Bu video http://www.unutulmussanatlar.com/ Sanat sitesine ithafen çekilmiştir.
Serkan Koç
Sormak istediğiniz bir konu olursa aşağıya yazabilirsniz. Cevap vermekten mutluluk duyarım.
Bakır rölyefe merak saranların birincil problemlerinden biride "Bakır Eskitme Nasıl Yapılır" olmuştur. Bu videoda geleneksel yöntemde eskitme nasıl yapılır onu göreceğiz.
Bakır eskitme yöntemleri elbette bununla sınırlı değildir. Web sayfamızı ziyaret ederek diğer eskitme teknik ve yöntemleri detaylı bir şekilde inceleyebilirsiniz: